VÁSÁRLÁS | Az idén már ősz elején elkezdődött a nagy karácsony előtti vásárlási láz. Aki még csak most tervezi az ajándéklistát, az már szinte elkésett. A lehetőségek bővülnek, ám a pénztárca egyre kisebb.
Spórolás, lázas fejtörés előzi meg minden évben azt a pillanatot, amit már nagyon várunk, hogy szeretteink boldog mosolyát megpillantsuk, amikor kibontják ajándékainkat a karácsonyfa alatt. A legújabb felmérések szerint elképzelhető, hogy idén többet tudunk majd költeni szeretteinkre. A vásárlási láz már jóval hamarabb megemelkedett, nem az első „fekete pénteken”, november 21-én. Olyanok is vannak – a vásárlók 13 százaléka –, akik már az ősz elején elkezdték begyűjteni a meglepetéslistán szereplő tételeket. Az embereknek mindössze egynegyede tolja későbbre ezt az időpontot.
A kiadások változóak, a legnagyobb „terhet” a nagycsaládosok vállalják magukra, ők akár több mint 30–40 ezer forintot terveznek költeni a játékokra, továbbá az évek óta legnagyobb slágernek számító termékekre, a szépségápolási szerekre, elektronikai cikkekre, a díszcsomagolású élelmiszerekre. A legnagyobb ajándékozónak a 18–69 éves korosztály számít, pedig a legtöbb 18 évesnek még nincs is fizetőképes kereslete.
Ám úgy tűnik, az ajándékozási vágy már egészen korán kialakul a fiatalokban. E korosztálynál a leggyakoribb az is, hogy saját maguk állnak neki kézzel készített meglepetéseket gyártani, amikhez a legkülönfélébb tippekkel és ötletekkel találkoznak a világhálón.
Az internetes vásárlás divatja már hazánkat is megfertőzte. Az idén több mint 3 millióan döntöttek úgy, hogy a hagyományos helyett a kattintásos módszert választják, azaz internetről rendelnek. Sok esetben ez megéri, ám nem árt előtte felmérni, hogy az egyéb apropókkal, szállítási költségekkel és a várakozási idővel együtt is megtérül-e a kényelmesebb módi. Ám legtöbben még mindig szeretnék jól szemügyre és kézbe venni, amit később szépen becsomagolva átadnak. A polgárok 62 százaléka a bevásárló központokban, 49 százalékuk hipermarketekben tervezi a vásárlást – derül ki a Cofidis Hitel Monitor adataiból.
Átlagosan 5–7 hozzánk közelállót szeretnének meglepni. Az ajándékozási kedvnek sok esetben még a pénztárca lesoványodása sem szab határt. Vannak olyanok is, akik kölcsönhöz folyamodnak a tökéletes termék megszerzéséért. Bár nyilván jól átgondolt okokból döntenek egy–egy árucikk mellett, év közbeni elszólásokból következtetnek arra, hogy mi lesz a legmegfelelőbb meglepetés. Előfordulhat, hogy mégis rosszul döntenek és megveszik a sokadik kávéfőzőt és a régóta polcon csücsülő könyvet. A bevásárló központok az ilyen kényes helyzetekre is találtak megoldást: karácsony után indulhat a visszaváltási láz.
Az egri Agria Parkban csupa lelkes, ám egyelőre kissé tanácstalan vevőkkel találkoztunk. Katalinnak négy unokájának keresett meglepetésnek szánt portékát.
– Nincs egyszerű dolgom, mert a kis lurkóknak rengeteg játékuk van. Ezért mindig megtudakolom a kiszemelt termék megvétele előtt, hogy az megvan-e nekik. Az ajándékok megvásárlása inkább december elejére tolódik és az aktuális fizetésből tudom megoldani, félretenni sajnos általában nem sikerül.
A boltról-boltra sétáló Takács Andinak a legnagyobb fejtörést az okozta, hogy széles érdeklődési körű barátját mivel lepje meg.
– Sok mindenről tudok, aminek örülne – mesélte – , ezért nagyon nehéz a döntés, melyik lesz a legmegfelelőbb meglepetés. Mindenesetre valamilyen „hasznos” ajándékot is szeretnék venni, egyelőre a ruhaneműk felé kacsintgatok.
Kérdésünkre azt is elárulta: általában ősz elejétől elkezd félretenni az ajándékozáshoz. A megállított úriembernek nincs nehéz dolga. A felesége már elárulta neki, hogy mire lenne szüksége, a gyerekek megajándékozásában is pontos tervei vannak az „asszonynak”.
– Évek óta keretek közé kell szorítanunk a kiadásokat, ráadásul egyik gyermekünkre se szeretnénk többet, vagy kevesebbet költeni. Megbeszéltük a párommal, hogy egymást kisebb ajándékkal lepjük csak meg, hiszen számunkra az a legfontosabb, hogy az ő vágyuk teljesüljön.
cita: „Kiskarácsony, vagy nagykarácsony, attól függ, hogy kinek mire telik majd az idén.”
Kedves, vagy hasznos, sokszor döntenünk kell
Ha megszereztek minden ajándékot a listáról és látják, hogy áthúzások szerepelnek a lapon, a csomagolás után megnyugodhatnának, ám az igazi izgalom csak ezután következik. Aki szeret ajándékozni, annak minden újabb nap szenvedés. Indul a visszaszámlálás, míg kicsomagolják a meglepetéseket. Sokan döntenek úgy, hogy olyan ajándékot vesznek, amire egyébként is szüksége van a szeretett személynek, ezért hónapokkal előbb felmérést végeznek, hogy fényt derítsenek minderre. Ha azonban nincsen ilyen kapaszkodó, akkor szeretnének valami aranyosat, valami szívmelengetőt adni, olyat, amiről tudni fogja az illető, hogy csak tőlük kaphatta.
A hálón vásárolt termékek csalókák is lehetnek
Nehéz döntenie egy internetre feltöltött kép alapján amiatt, mert előzetesen nem vehette kézbe a kiválasztott terméket, hogy megfelelő lesz-e minősége, valóban azt kapja–e majd, amire várt. A megfelelő világítással elkészült termékfotó mögött sajnos megeshet, hogy egy korántsem hibátlan termék lapul. Ráadásul a várakozás idejére is érdemes nagy gondot fordítani, a külföldről érkező portékák már nem feltétlenül érkeznek meg szenteste előtt hazánkba, így nem érdemes kizárólag arra hagyatkoznia még a legmerészebb ajándékozónak sem. Érdemes szem előtt tartanunk, hogy nem mindig a gazdaságosabbnak tűnő megoldással járunk a legjobban.
heol.hu
Spórolás, lázas fejtörés előzi meg minden évben azt a pillanatot, amit már nagyon várunk, hogy szeretteink boldog mosolyát megpillantsuk, amikor kibontják ajándékainkat a karácsonyfa alatt. A legújabb felmérések szerint elképzelhető, hogy idén többet tudunk majd költeni szeretteinkre. A vásárlási láz már jóval hamarabb megemelkedett, nem az első „fekete pénteken”, november 21-én. Olyanok is vannak – a vásárlók 13 százaléka –, akik már az ősz elején elkezdték begyűjteni a meglepetéslistán szereplő tételeket. Az embereknek mindössze egynegyede tolja későbbre ezt az időpontot.
A kiadások változóak, a legnagyobb „terhet” a nagycsaládosok vállalják magukra, ők akár több mint 30–40 ezer forintot terveznek költeni a játékokra, továbbá az évek óta legnagyobb slágernek számító termékekre, a szépségápolási szerekre, elektronikai cikkekre, a díszcsomagolású élelmiszerekre. A legnagyobb ajándékozónak a 18–69 éves korosztály számít, pedig a legtöbb 18 évesnek még nincs is fizetőképes kereslete.
Ám úgy tűnik, az ajándékozási vágy már egészen korán kialakul a fiatalokban. E korosztálynál a leggyakoribb az is, hogy saját maguk állnak neki kézzel készített meglepetéseket gyártani, amikhez a legkülönfélébb tippekkel és ötletekkel találkoznak a világhálón.
Az internetes vásárlás divatja már hazánkat is megfertőzte. Az idén több mint 3 millióan döntöttek úgy, hogy a hagyományos helyett a kattintásos módszert választják, azaz internetről rendelnek. Sok esetben ez megéri, ám nem árt előtte felmérni, hogy az egyéb apropókkal, szállítási költségekkel és a várakozási idővel együtt is megtérül-e a kényelmesebb módi. Ám legtöbben még mindig szeretnék jól szemügyre és kézbe venni, amit később szépen becsomagolva átadnak. A polgárok 62 százaléka a bevásárló központokban, 49 százalékuk hipermarketekben tervezi a vásárlást – derül ki a Cofidis Hitel Monitor adataiból.
![]() |
illusztráció |
Átlagosan 5–7 hozzánk közelállót szeretnének meglepni. Az ajándékozási kedvnek sok esetben még a pénztárca lesoványodása sem szab határt. Vannak olyanok is, akik kölcsönhöz folyamodnak a tökéletes termék megszerzéséért. Bár nyilván jól átgondolt okokból döntenek egy–egy árucikk mellett, év közbeni elszólásokból következtetnek arra, hogy mi lesz a legmegfelelőbb meglepetés. Előfordulhat, hogy mégis rosszul döntenek és megveszik a sokadik kávéfőzőt és a régóta polcon csücsülő könyvet. A bevásárló központok az ilyen kényes helyzetekre is találtak megoldást: karácsony után indulhat a visszaváltási láz.
Az egri Agria Parkban csupa lelkes, ám egyelőre kissé tanácstalan vevőkkel találkoztunk. Katalinnak négy unokájának keresett meglepetésnek szánt portékát.
– Nincs egyszerű dolgom, mert a kis lurkóknak rengeteg játékuk van. Ezért mindig megtudakolom a kiszemelt termék megvétele előtt, hogy az megvan-e nekik. Az ajándékok megvásárlása inkább december elejére tolódik és az aktuális fizetésből tudom megoldani, félretenni sajnos általában nem sikerül.
A boltról-boltra sétáló Takács Andinak a legnagyobb fejtörést az okozta, hogy széles érdeklődési körű barátját mivel lepje meg.
– Sok mindenről tudok, aminek örülne – mesélte – , ezért nagyon nehéz a döntés, melyik lesz a legmegfelelőbb meglepetés. Mindenesetre valamilyen „hasznos” ajándékot is szeretnék venni, egyelőre a ruhaneműk felé kacsintgatok.
Kérdésünkre azt is elárulta: általában ősz elejétől elkezd félretenni az ajándékozáshoz. A megállított úriembernek nincs nehéz dolga. A felesége már elárulta neki, hogy mire lenne szüksége, a gyerekek megajándékozásában is pontos tervei vannak az „asszonynak”.
– Évek óta keretek közé kell szorítanunk a kiadásokat, ráadásul egyik gyermekünkre se szeretnénk többet, vagy kevesebbet költeni. Megbeszéltük a párommal, hogy egymást kisebb ajándékkal lepjük csak meg, hiszen számunkra az a legfontosabb, hogy az ő vágyuk teljesüljön.
cita: „Kiskarácsony, vagy nagykarácsony, attól függ, hogy kinek mire telik majd az idén.”
Kedves, vagy hasznos, sokszor döntenünk kell
Ha megszereztek minden ajándékot a listáról és látják, hogy áthúzások szerepelnek a lapon, a csomagolás után megnyugodhatnának, ám az igazi izgalom csak ezután következik. Aki szeret ajándékozni, annak minden újabb nap szenvedés. Indul a visszaszámlálás, míg kicsomagolják a meglepetéseket. Sokan döntenek úgy, hogy olyan ajándékot vesznek, amire egyébként is szüksége van a szeretett személynek, ezért hónapokkal előbb felmérést végeznek, hogy fényt derítsenek minderre. Ha azonban nincsen ilyen kapaszkodó, akkor szeretnének valami aranyosat, valami szívmelengetőt adni, olyat, amiről tudni fogja az illető, hogy csak tőlük kaphatta.
A hálón vásárolt termékek csalókák is lehetnek
Nehéz döntenie egy internetre feltöltött kép alapján amiatt, mert előzetesen nem vehette kézbe a kiválasztott terméket, hogy megfelelő lesz-e minősége, valóban azt kapja–e majd, amire várt. A megfelelő világítással elkészült termékfotó mögött sajnos megeshet, hogy egy korántsem hibátlan termék lapul. Ráadásul a várakozás idejére is érdemes nagy gondot fordítani, a külföldről érkező portékák már nem feltétlenül érkeznek meg szenteste előtt hazánkba, így nem érdemes kizárólag arra hagyatkoznia még a legmerészebb ajándékozónak sem. Érdemes szem előtt tartanunk, hogy nem mindig a gazdaságosabbnak tűnő megoldással járunk a legjobban.
heol.hu
Megjegyzés küldése