0
Az a szóbeszéd járja, hogy a füzesabonyi vasútállomást eredetileg Fiumébe szánták, de egy véletlen folytán összecserélték a két tervet. Hogy ebből mi a valóság, kiderül írásunkból. Egy újabb legenda nyomába eredtünk.

Több ezren olvasták egyik korábbi cikkünket, amelyben egy egri városi legenda után kutakodtunk, ugyanis sokak szerint a megyeszékhelyen található Északi lakótelep egyik épületegyüttese felülről kirajzolja a CCCP-feliratot. Most az Egerhez közeli Füzesabonyig merészkedtünk, oda, ahol már rengeteg főiskolás járt, de minden bizonnyal kevesen léptek ki a pályaudvaron kívüli területre. Persze nem véletlenül - jegyezzük meg halkan.

Fotó: panoramio.hu  

Már több helyről is hallottunk arról, hogy az abonyi vasútállomás valójában nem is az, aminek kellene lennie, és mindez egy érdekes tévedés eredménye. A témával Bocsi János, főiskolánk egykori történelem szakos hallgatója is foglalkozott 2008-as szakdolgozatában, amelyben elsősorban arra keresett választ, hogy Füzesabony történetében milyen változásokat okozott a vasút megjelenése.

A szóbeszéd egyébként úgy tartja, hogy a Tiszavidéki Vasúttársaság egyik figyelmetlen tisztségviselője a Fiuméba tervezett épület tervét a Füzesabonyba küldendő borítékba tette, a füzesabonyit pedig a fiuméiba. Ezt a legendát tovább erősítette egy 1934-35-ben készült községi monográfia, amelynek írója ellenőrzés nélkül vette bele munkájába ezt az állítólagos levélcserét, amelyet aztán évtizedekig tanítottak is a helyi általános iskolában.

A már említett monográfia, amely egyébként Füzesabony honlapján is megtalálható, így ír:

„Községünk vasúti gócpont a Budapest-Miskolc fővonalon. A Füzesabony-Debrecen és Füzesabony-Eger szárnyvonalaknak községünk induló, illetve végállomása. Az állomásnak marha és rakodóhelye van. Vasúti állomásunk városias méretű. A tervező irodában elkövetett borítékcsere juttatta ezt az állomást Fiume helyett Füzesabonynak.”

A legenda szerint ezt a tévedést akkor vették észre, amikor az építkezés már elérte az egy métert. A munka közel két hetet szünetelt, a központ jóváhagyásával indult meg újból. S hogy mindez igaz-e? Ki kell ábrándítanunk mindenkit, a legenda ugyanis, bármennyire is eredetinek hangzik, nem fedi a valóságot. S bár ugyanaz a Pfaff Ferenc mérnök tervezte az említett két vasútállomást, a fiumei terve és maga az épület már három évvel korábban, 1890-ben elkészült.

Egy korabeli fotó az állomásról  
 

Megjegyzés küldése

 
Top