0
Szokatlanul hosszú ideig, több óráig akadozott az áramellátás július 17-én délután Andornaktályán.

A szolgáltatótól azt kérdeztük, lehet-e összefüggés a jelenség és a rezsicsökkentés miatti „spórolás” miatt. A válasz kategorikus nem volt. Július 17-én délután – noha igazán nagy vihar nem volt – szokatlanul hosszú, összességében több órán át tartó áramkimaradás volt Andornaktályán. Ezen a napon Eger környékén más helyekről, például Noszvajról is jelezték olvasóink, hogy probléma volt a szolgáltatással. Andornaktályán 16 óra után következett be az áramszünet, amit egy-két perc eltéréssel este hét órára sikerült helyreállítani. Szűk másfél órával később ismét kimaradás volt, ami egészen éjfélig többször megismétlődött oly módon, hogy 10-15 percig lehetett áram, majd ismét áramszünet szakította azt meg.

A heol.hu azt kérdezte az áramszolgáltatótól: a megyeszékhely tőszomszédságában lévő faluban történt konkrét esetben milyen meghibásodás okozta ezt a szokatlanul hosszú ideig tartó kimaradást, illetve a vissza-visszatérő áramszünetet? Összefügghet-e a probléma a rezsicsökkentés miatti esetleges takarékosabb gazdálkodással? Ha nem, később lehet-e azzal számolni, hogy a spórolás magával hoz majd több hibalehetőséget?

A cikk a hirdetés után folytatódik

– A kérdésükben megadott időszakban a 20 kilovoltos elosztóhálózatunkon következett be meghibásodás. A hibás hálózatrész megkeresése és javítása után szigetelőtörés következett be, melynek cseréje – ahogy tapasztalhatták is – sajnos időigényes folyamat. Ezután történhetett meg a visszakapcsolás, amikor is kiderült, hogy egy másik hiba is van a hálózaton, amely megakadályozza a normál üzem szerinti működést. A második hibahely keresése közben tapasztalhatták az érintett területen lakók, hogy hosszabb-rövidebb ideig újra volt szolgáltatás, majd megint megszűnt.

 A hibát egy idegen tulajdonú berendezés okozta, amelynek a leválasztását követően állt helyre teljes egészében a szolgáltatás – válaszolta Csordás Péter, az Észak-magyarországi Áramszolgáltató Nyrt. kommunikációs és szabályozás menedzsment igazgatóságának főmunkatársa, aki az Andornaktályán és Noszvajon tapasztalt áramkimaradás és a rezsicsökkentés közötti összefüggés lehetősségét egyértelműen kizárta.

Üzemben a hálózat. Az energetikai hivatal szerint évről-évre 
javul a szolgáltatás színvonala, és egyre kevesebb az áramkimaradás. 
Képünk illusztráció Fotó: bajaitelevizio.hu

– Mindez egy hálózati elem meghibásodása miatt következett be, amely nincs semmilyen összefüggésben a rezsicsökkentéssel – nyomatékosította.
– Felelősen, a Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) előírásai szerint működő vállalatként kijelenthetjük, hogy mindent megteszünk ügyfeleink elégedettsége érdekében, illetve azért, hogy szolgáltatásunkat a lehető legritkábban szakítsa meg áramszünet. Ezt támasztja alá az említett hivatal 2014. július 14-én kiadott közleménye is – tette hozzá a részvénytársaság képviseletében nyilatkozó főmunkatárs.
Utánanéztünk a hivatkozott, a MEKH által

– Közel 12 százalékkal csökkent tavaly a villamosenergia-ellátás megszakadások gyakorisága és időtartama 2012-höz képest címmel – kiadott értékelésének, amiből kiderül: a szervezet 2003 óta minden évben értékeli a villamosenergia-ellátás megbízhatóságának színvonalát, és ellenőrzi a minimális minőségi követelmények évről-évre szigorodó célszámainak a teljesítését. Az elmúlt évben a Magyarország területén működő villamos energia elosztói engedélyesek mindegyike teljesítette az előírt minimális minőségi követelményeket.

A hivatal a felhasználók érdekeinek védelmében meghatározza a villamosenergia-ellátás minimális minőségi követelményeit és elvárt színvonalát. A szabályozó hatóság az értékelés során az elmúlt három év adatainak átlagát veszi figyelembe olyan nemzetközileg elfogadott, a felhasználók számára fontos mutatóknál, mint például a villamosenergia-ellátás megszakadásának átlagos gyakorisága vagy átlagos időtartama.

„Tavaly – 2012-höz képest – közel 12 százalékkal csökkent a villamosenergia-ellátás megszakadások gyakorisága és időtartama. E szerint 2012-ben még 76 percet, 2013-ban már csak átlagosan 67 percet töltött villamosenergia-ellátás nélkül egy felhasználó az elosztói engedélyeseknek felróható, előre nem tervezett műszaki okból. A hazai adatok nemzetközi összehasonlításban évek óta a középmezőnyben vannak” – áll az értékelésben.

Hat engedélyes szolgáltatót ellenőriznek
Az elosztói engedélyesek általában sokat tettek az ellátás biztonságának javításáért, így a MEKH által előírt minimális minőségi követelményeknek maradéktalanul megfeleltek. Az elvárt színvonal tekintetében – ennek nem teljesítése nem jár közvetlen szankcióval – ugyanakkor az elosztók sok esetben elmaradnak a követelményszinttől. A hivatal rendszerint hatékony intézkedések bevezetésével szándékozik ösztönözni az elvárt színvonal elérését. Az átviteli hálózatot üzemeltető Magyar Villamosenergia-ipari Átviteli Rendszerirányító Zrt. teljesítette a számára előírt követelményeket és évek óta biztosítja a hálózat üzembiztos működését.

Elégedettek, bár kritikusak a fogyasztók
A MEKH évente megvizsgáltatja az egyetemes szolgáltatási körbe tartozó villamos energia lakossági fogyasztóinak és nem lakossági felhasználóinak az elégedettségét. Az elmúlt esztendőben elvégzett vizsgálat napokban közzétett összegzése szerint az elosztói engedélyesek megítélése a villamos energia jó minőségű és szünetmentes szolgáltatásának szempontjából – a kritikus vélemények mellett is – összességében javult. Az egyetemes szolgáltatók megítélése viszonylag kis szórást mutat, ezen belül mind a lakossági fogyasztók, mind pedig a nem lakossági felhasználók az ELMŰ Zrt.-t tartották a leginkább ügyfélbarát szolgáltatónak.

heol.hu

Megjegyzés küldése

 
Top