SZAKKÉPZÉS | Hevesben nincs túl nagy szakmaválaszték az iskolákban, a képzési palettát igyekeznek a munkaerő-piaci igényekhez igazítani.
A kormány közzétette azt a tervezetet, amelyben meghatároznák, mely szakmák, szakmacsoportok képzését támogatják az egyes megyékben a 2015/2016-os tanévben. Ebben felsorolják azon szakképesítéseket, amelyekre a következő tanévben a fenntartó korlátozás nélkül beiskolázhat, vagy költségvetési hozzájárulásra korlátozott keretszámok alapján jogosult, illetve azokat a képzéseket, amelyeket az állam egyáltalán nem támogat az adott megyében.
Heves megyében a második legkevesebb szakma indítását támogatná az állam, igaz, ez függ az itteni iskolák képzési palettájától is. A tervek szerint a 2015/2016-os tanévben 21 szakképzésre létszámkorlátozással vehetnének föl az intézmények, de 95-re támogatási kvótát vezetnének be, utóbbiakra 7335 diák kerülhetne.
A támogatott szakmák között lehet a gépgyártásban és az autóalkatrész-gyártásban igényelt CNC-gépkezelő, gépi forgácsoló, a gépgyártás-technológus, valamint a karosszérialakatos, de a kőműves és a szobafestő is, illetve a vájár. Egyáltalán nem támogatja az állam a gumiipari képzéseket, pedig az Apollo Tyres-nek nyilvánvalóan szüksége lesz szakképzett munkaerőre. Szintén a nem támogatott kategóriába került Hevesben a szőlész-borász képzés.
Nem lehet „ész nélkül” diákot fölvenni több elektronikai, egészségügyi és vendéglátó-ipari szakmában, de péknek, üvegművesnek, sőt műemlék-helyreállítónak sem jelentkezhetnek ezrek.
A szakközépiskolai szakmacsoportok közül ötöt támogatna korlátozás nélkül a kormány Hevesben, 22-ben pedig létszámkeretet határoznak meg. A 2281 támogatott hely közül 400-nál is több jut a közgazdasági osztályoknak, de közel 300-an nyerhetnének felvételt informatikai szakmacsoportba is. Százhatvan-száznyolcvan tanuló kezdhetné a következő tanévet ügyviteli, vendéglátó-ipari, illetve erdészeti és vadgazdálkodási osztályokban. Hat szakmacsoport indítását egyáltalán nem támogatják megyénkben, köztük van a bányászat is.
A megyei képzési irányokat, arányokat a Heves Megyei Képzési és Fejlesztési Bizottság határozza meg. Fülöp Gábor elnök elmondta: ennél figyelembe veszik a vállalkozások és az innováció munkaerő-piaci jövőképét. A gumiipari szakmákról elárulta, az Apollo szakemberigénye vegyes lesz, a legnagyobb részt nem a gumiabroncs-gyártók alkotják. Hozzátette, hogy a szakmák belső tartalma is gyorsan változik, s az itteni bányákban sem vájárokra, hanem gépészekre, elektrikusokra van szükség.
A pályaválasztó fiatalokon egyharmad-egyharmad arányban osztoznak a szakképző intézmények, a szakközépiskolák és a gimnáziumok, s előnyt élveznek a gépipari szakmák. Megjegyezte: 2015-től a gyerekeket olyanok oktathatják, akiknek van mestervizsgájuk, de szeretnék elérni, hogy felsőfokú mérnöki végzettséggel rendelkezők is részt vehessenek a gyakorlati képzésben.
A Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szeptemberben pályaorientációs hónapot tartott, céglátogatásokkal a diákoknak és a szüleiknek. Az egri általános iskolások meglepően tudatosaknak és célorientáltaknak bizonyultak azon az üzemlátogatáson, amelyet kamara szervezett az egyik egri cukrászdában. A nagy múltú helyen eredeti, nagyszülőktől visszamaradt receptekkel, minőségi alapanyagokkal és megfelelő szakmai háttérrel dolgoznak, mellyel megalapozták sikerüket. Az üzletben elárulták, hogy a cukrász szakmához is kellő elhivatottság és kitartás kell, ezért is szeretnék megmutatni a pályaválasztás előtt álló fiataloknak, hogy mi mindent rejt magában ez a hivatás.
A Balassi Bálint Általános Iskola és a Tinódi Sebestyén Tagiskola diákjai izgatottan várták, hogy bepillantást nyerjenek az üzembe, ahol a kedvenc süteményeik készülnek. Harcsáné Garancz Eszter tanárnő kérésünkre elmesélte, nagy örömmel fogadták e lehetőséget és minél több helyet szeretnének megmutatni tanítványaiknak.
– Egy jó szakma felér egy diplomával – idézte a tanárnő, aki úgy látja, a gyerekeknek tapasztalatokkal és élményekkel kell gazdagodniuk, hogy később képesek legyenek tudatosan választani.
Nagy Rebeka Luca, Kis Cintia és Oláh Nikoletta, a Tinódi Tagiskola diákjai már tapasztalt kis cukrászokként érkeztek az üzembe, szívesen sütögetnek otthon szüleikkel. Ketten biztosak voltak abban, hogy szeretnének majd jobban elmélyülni a szakma rejtelmeiben. Az üzemben tanúi lehettek a dagasztás, a sütés és a díszítés folyamatának.
Nem a fenntartó, a duális képzés a lényeg
Megyénkben együttvéve harminc szakképző iskola működik, ezeknek a fele állami fenntartású (s a tervek szerint a KLIK-től a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerül), a többi alapítványi vagy egyházi. Fülöp Gábor szerint a lényeg az, hogy a képzés duális legyen, azaz az elméletet az iskolában, a gyakorlatot pedig a vállalkozásoknál szerezze meg a diák. Ez a cégek számára is előny, hiszen költséget számolhatnak el, valamint szakma- és munkaszeretetre nevelhetnek. A tanulók havonta 10-30 ezer forintos ösztöndíjat, tanulószerződéssel pedig akár további 30 ezer forintot kaphatnak. A lényeg azonban az iskola utáni továbbfoglalkoztatás.
A szülőknek is érdemes elmenniük céglátogatásokra
A Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett programokon közel harminc vállalkozásnál ezer tanuló, főként 6-7. osztályos általános iskolás ismerkedett a munkahelyekkel. Fülöp Gábor kamarai főtitkár szerint mindez azért volt fontos, hogy a gyerekek olyan pályát válasszanak, amely boldoggá teszi őket, s lássák a helyi gazdaság működését, a technológiát, a jövőbeni munkahelyet. Mivel a szülők befolyása is nagy a pályaválasztásra, ezért őket is várták a diákokkal együtt, és érdemes a jövőben is időt szánniuk a hasonló rendezvényekre. A felmérések szerint a céglátogatások 20-30 százalékban befolyásolják a döntést.
Juhász Henrietta, Tóth Balázs
heol.hu
A kormány közzétette azt a tervezetet, amelyben meghatároznák, mely szakmák, szakmacsoportok képzését támogatják az egyes megyékben a 2015/2016-os tanévben. Ebben felsorolják azon szakképesítéseket, amelyekre a következő tanévben a fenntartó korlátozás nélkül beiskolázhat, vagy költségvetési hozzájárulásra korlátozott keretszámok alapján jogosult, illetve azokat a képzéseket, amelyeket az állam egyáltalán nem támogat az adott megyében.
Heves megyében a második legkevesebb szakma indítását támogatná az állam, igaz, ez függ az itteni iskolák képzési palettájától is. A tervek szerint a 2015/2016-os tanévben 21 szakképzésre létszámkorlátozással vehetnének föl az intézmények, de 95-re támogatási kvótát vezetnének be, utóbbiakra 7335 diák kerülhetne.
A támogatott szakmák között lehet a gépgyártásban és az autóalkatrész-gyártásban igényelt CNC-gépkezelő, gépi forgácsoló, a gépgyártás-technológus, valamint a karosszérialakatos, de a kőműves és a szobafestő is, illetve a vájár. Egyáltalán nem támogatja az állam a gumiipari képzéseket, pedig az Apollo Tyres-nek nyilvánvalóan szüksége lesz szakképzett munkaerőre. Szintén a nem támogatott kategóriába került Hevesben a szőlész-borász képzés.
Nem lehet „ész nélkül” diákot fölvenni több elektronikai, egészségügyi és vendéglátó-ipari szakmában, de péknek, üvegművesnek, sőt műemlék-helyreállítónak sem jelentkezhetnek ezrek.
A szakközépiskolai szakmacsoportok közül ötöt támogatna korlátozás nélkül a kormány Hevesben, 22-ben pedig létszámkeretet határoznak meg. A 2281 támogatott hely közül 400-nál is több jut a közgazdasági osztályoknak, de közel 300-an nyerhetnének felvételt informatikai szakmacsoportba is. Százhatvan-száznyolcvan tanuló kezdhetné a következő tanévet ügyviteli, vendéglátó-ipari, illetve erdészeti és vadgazdálkodási osztályokban. Hat szakmacsoport indítását egyáltalán nem támogatják megyénkben, köztük van a bányászat is.
![]() |
A céglátogatások harminc helyszíne közül az egyik egy egri
cukrászda volt, ahol szinte minden munkafolyamatba betekintést
nyerhettek a diákok Fotó: Berán Dániel
|
A pályaválasztó fiatalokon egyharmad-egyharmad arányban osztoznak a szakképző intézmények, a szakközépiskolák és a gimnáziumok, s előnyt élveznek a gépipari szakmák. Megjegyezte: 2015-től a gyerekeket olyanok oktathatják, akiknek van mestervizsgájuk, de szeretnék elérni, hogy felsőfokú mérnöki végzettséggel rendelkezők is részt vehessenek a gyakorlati képzésben.
A Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara szeptemberben pályaorientációs hónapot tartott, céglátogatásokkal a diákoknak és a szüleiknek. Az egri általános iskolások meglepően tudatosaknak és célorientáltaknak bizonyultak azon az üzemlátogatáson, amelyet kamara szervezett az egyik egri cukrászdában. A nagy múltú helyen eredeti, nagyszülőktől visszamaradt receptekkel, minőségi alapanyagokkal és megfelelő szakmai háttérrel dolgoznak, mellyel megalapozták sikerüket. Az üzletben elárulták, hogy a cukrász szakmához is kellő elhivatottság és kitartás kell, ezért is szeretnék megmutatni a pályaválasztás előtt álló fiataloknak, hogy mi mindent rejt magában ez a hivatás.
A Balassi Bálint Általános Iskola és a Tinódi Sebestyén Tagiskola diákjai izgatottan várták, hogy bepillantást nyerjenek az üzembe, ahol a kedvenc süteményeik készülnek. Harcsáné Garancz Eszter tanárnő kérésünkre elmesélte, nagy örömmel fogadták e lehetőséget és minél több helyet szeretnének megmutatni tanítványaiknak.
– Egy jó szakma felér egy diplomával – idézte a tanárnő, aki úgy látja, a gyerekeknek tapasztalatokkal és élményekkel kell gazdagodniuk, hogy később képesek legyenek tudatosan választani.
Nagy Rebeka Luca, Kis Cintia és Oláh Nikoletta, a Tinódi Tagiskola diákjai már tapasztalt kis cukrászokként érkeztek az üzembe, szívesen sütögetnek otthon szüleikkel. Ketten biztosak voltak abban, hogy szeretnének majd jobban elmélyülni a szakma rejtelmeiben. Az üzemben tanúi lehettek a dagasztás, a sütés és a díszítés folyamatának.
Nem a fenntartó, a duális képzés a lényeg
Megyénkben együttvéve harminc szakképző iskola működik, ezeknek a fele állami fenntartású (s a tervek szerint a KLIK-től a Nemzetgazdasági Minisztériumhoz kerül), a többi alapítványi vagy egyházi. Fülöp Gábor szerint a lényeg az, hogy a képzés duális legyen, azaz az elméletet az iskolában, a gyakorlatot pedig a vállalkozásoknál szerezze meg a diák. Ez a cégek számára is előny, hiszen költséget számolhatnak el, valamint szakma- és munkaszeretetre nevelhetnek. A tanulók havonta 10-30 ezer forintos ösztöndíjat, tanulószerződéssel pedig akár további 30 ezer forintot kaphatnak. A lényeg azonban az iskola utáni továbbfoglalkoztatás.
A szülőknek is érdemes elmenniük céglátogatásokra
A Heves Megyei Kereskedelmi és Iparkamara által szervezett programokon közel harminc vállalkozásnál ezer tanuló, főként 6-7. osztályos általános iskolás ismerkedett a munkahelyekkel. Fülöp Gábor kamarai főtitkár szerint mindez azért volt fontos, hogy a gyerekek olyan pályát válasszanak, amely boldoggá teszi őket, s lássák a helyi gazdaság működését, a technológiát, a jövőbeni munkahelyet. Mivel a szülők befolyása is nagy a pályaválasztásra, ezért őket is várták a diákokkal együtt, és érdemes a jövőben is időt szánniuk a hasonló rendezvényekre. A felmérések szerint a céglátogatások 20-30 százalékban befolyásolják a döntést.
Juhász Henrietta, Tóth Balázs
heol.hu

Megjegyzés küldése