Az autópálya és az Eger közötti, a Maklárt, Nagytályát és Andornaktályát, de Kerecsendet is tehermentesítő M25-ös tervezése olyan szakaszba érkezett, amire azt mondhatjuk: ebből már építés lesz.
A megyeszékhelyet az autópályával összekötő gyorsforgalmi, vagy – legalább a falvakat elkerülő – valamilyen gyorsító-tehermentesítő út megépítésének ügye azóta kérdés, amióta az M3-as Gyöngyöstől Füzesabonyig terjedő szakasza a kilencvenes évek közepére megépült. A tényleges építés megkezdése talán még soha nem volt ilyen közel.
Az M25-ös bekötő úttal kapcsolatos tulajdonosi döntésekről szóló előterjesztést a megyei jogú város közgyűlése csütörtöki, rendkívüli ülésén tárgyalta. Ez a napirend is azt igazolta, hogy az autópálya és az Eger közötti, a Maklárt, Nagytályát és Andornaktályát, de természetesen Kerecsendet is tehermentesítő közvetlen közúti kapcsolat tervezése olyan szakaszba érkezett, amire azt mondhatjuk: ebből már építés lesz.
Nem véletlen a sokakban még ma is élő kétkedés: legalább másfél évtizede már nem telik el úgy miniszteri, miniszterelnöki – legutoljára Orbán Viktor – látogatás a megyeszékhelyünkön, hogy ne ígérnék meg az utat. Ez utóbbi ígéret ráadásul rá is licitált minden korábbi elképzelésre, mert autópálya minőségű útról szólt.
Még a csütörtöki – gyakorlatilag az építés megkezdését lehetővé tevő, azaz bizonyos ingatlantulajdonok átadásáról szóló – döntést megelőzően idéztük fel az ellenzéki képviselő Földvári Győzővel azt a folyamatot, ami oda vezetett, hogy most már alighanem út lesz az ígéretekből. A DK-s politikus emlékeztetett arra, hogy volt idő, úgy az ezredforduló környékén, amikor az elkerülő út szerepelt napirenden. Ezzel a 25-ös főútról vették volna le az átmenő forgalmat, és vitték volna keleti irányba körbe Felnémetig. Idősebb olvasóink is emlékezhetnek arra a vitára, ami az elkerülő nyomvonalának kijelölése körül zajlott. Amiről pedig nem mindenkinek lehetnek emlékei, mert a hátterben zajlottak a történések: voltak „bennfentesek”, akik még olcsó földterületeket is vásároltak a várható nyomvonalon, a későbbi kisajátítás reményében. Ők persze bukták a jónak ígérkező üzletet.
Földvári Győző szerint a Medgyessy-kormány idején történt, hogy a hangsúly a bekötő útra tevődött át, az elkerülő pedig lekerült a napirendről. Ami az orbáni ígéret következtében megvalósulhat – bár írásos nyoma a képviselő szerint nincs még, hogy meg is épül, csak ígéretek vannak –, az mindenképp jó a városnak. Igazából persze akkor lehetne teljes az öröm, ha az Ipari Parkot is sikerült volna úgy bekapcsolni, hogy az onnan ki- és beáramló közúti forgalmat közvetlenül bekötik. Mert az a megoldás, ami most a tervekben szerepel, azt jelenti, hogy továbbra is kénytelenek lesznek használni a kamionok a Kistályai utat és a K2-t. Mindenesetre annak is nagyon kell örülni, ami lesz, mert úgy hírlik, hogy 2017-ben már át is adnák az utat.
A DK-s politikus szóbeli ígéretekre vonatkozó, némileg szkeptikus megjegyzésének vannak persze ellenérvei. Ezek egyike az a nyomós „érv”, ami abban az ötszázmillió forintos összegben nyilvánult meg, amelyet a kormányzat juttatott tavaly év végén a városnak az előkészületek költségeire. Az újabb érvet pedig Habis László polgármester említette meg a rendkívüli ülésen: a kormány 40 millió forint elkülönítéséről határozott az M25-ös építésére.
Nem véletlenül beszélt arról a napirendhez kapcsolódó hozzászólásában Martonné Adler Ildikó, hogy köszönet az Orbán Viktor vezette kormánynak, amiért nem csak ígérte, nagyon gyorsan tető alá is hozza az út tényleges megépítését.
Eger mellett egyébként a legtöbbet Andornaktálya profitálhat abból, ha megépül az M25. Vámosi László, a település polgármestere szerint az elkerülő út ügyében a folyamatok 2014 nyarától pörögtek fel érzékelhetően. Ettől kezdve kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan zajlottak a tervegyeztetések és tervzsürik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) budapesti székházában, amelyeknek rendszeres résztvevője volt.
– Községünk számára több eredményt is sikerült pluszban kiharcolni – tette hozzá a polgármester, majd sorolta is ezeket: a 2502-es (Andornaktályát Mezőkövesddel összekötő) útnak a község lakott területein kívül vezető csatlakoztatása az elkerülő úthoz. Ezzel a Mezőkövesd irányából érkező forgalom is az új útra terelődhet rá. A polgármester szerint ez egy plusz út, ami kizárólag Andornaktálya kérésére került be a projektbe. Egészen 2014 nyaráig még csak egy tanulmánytervet ígértek erre vonatkozóan a falunak. A tervegyeztető tárgyalásokon azonban következetes és elszánt képviselettel sikerült elérni, hogy a NIF a projekt részévé tegye ezt az „átkötést”.
– Másik eredmény, hogy a község egy csomópontot kap, ahol rá lehet majd hajtani az elkerülő útra. Forgalomszabályozási okok miatt ugyanis bizonyos távolságok kellenek, hogy egy ilyen útra ráhajthassanak. A mostani K2 után, amely a bevezető szakasz lesz, így az az első csomópontnak tekinthető, a mi falunkban lesz a következő csomópont a volt andornaki vasútállomás után a Gesztenyés felé menő úton az egykori dögkútnál. Tudomásom szerint Nagytályán és Makláron nem is lesz ilyen csomópont az említett forgalombiztonsági távolság hiánya miatt – mondotta Vámosi László, aki harmadik eredményként az „Olajosok útjának” átvezetését nevezte meg.
– Önkormányzatunk hosszú, kitartó tárgyalások után megszerezte a MOL-tól az Olajosok útját 2015 augusztusában. Az önkormányzati tulajdonba vételre azért volt szükség, mert magánutat nem lehetett volna a projekt részévé tenni. A 2015 őszi tervegyeztetések során sikerült elérni, hogy a NIF végül megépít majd ide egy alagutat, így az elkerülő túloldalán levő földek tulajdonosai az Olajosok útján az elkerülő út alatti alagúton elérhetik ingatlanjaikat. Elértük azt is, hogy épüljön zajvédő fal a 2502-es elkerülő szakasz faluközeli részein. Ez az út a Vízmű kutak védőtávolsága miatt a község Nagykert melletti lakótelepének házaihoz viszonylag közel megy majd (128 - 206 méter), az itteni szakasz mellé zajvédő falat telepítenek – hangsúlyozta a polgármester, aki szerint ütemesen folynak az ingatlan megszerzések, ha szükséges kisajátítások, ugyanis csak a földszerzések után kerülhet csak sor a kivitelezésre, ami az előrejelzések szerint az idei esztendő végén indulhat a 2502-en, a következő év elején pedig az M25-ös északi szakaszán. Jövő évben ilyenkor tehát várhatóan már munkagépek zajától lesz hangos Andornaktálya határa.
Két irányból indul az útépítés
A beruházás több ütemben valósul meg – tudtuk meg Vámosi Lászlótól, Andornaktálya polgármesterétől. Legelőször a 2502-es elkerülő épül meg, vele párhuzamosan pedig elkezdődik a 251-es (M25-ös) északi szakaszának építése Egertől az andornaki csomópontig. Ezután kezdődik csak el a déli szakasz kivitelezése az andornaki csomóponttól az M3-ig. Jelen pillanatban azt látni, hogy Andornaktálya vonatkozásában a folyamatok szépen haladnak előre. A NIF által megbízott ügyvédi iroda az érintett földtulajdonosokat megkereste és megindultak a tárgyalások a felek közt. A polgármesteri hivatalban biztosítanak helyet az egyeztetésekre, amelyen már eddig is nagyon sokan megjelentek. Amennyiben a NIF nem tudja egy megajánlott áron megvásárolni az adott ingatlant, kisajátításra kerül sor. Andornaktálya Községi Önkormányzat is határozott már néhány tulajdonában álló ingatlanról. A testület döntése alapján megállapodtak a NIF-fel.
Nagytályának is hozhat az út
Orosz József, Nagytálya polgármestere szerint az M25-ös megépítése ugyan a falut nem abban az értelemben érinti pozitív módon, mint Andornaktályát. Ott ugyanis hatalmas a leterheltsége az útnak, hiszen ráköt a Mezőkövesdről bejövő forgalom is. A 2501-es viszont nem átmegy Nagytályán, hanem gyakorlatilag elhalad mellette. Természetesen a főút mentén lévő házak tulajdonosai fellélegezhetnek: kisebb lesz a zaj a por. De az igazi hozadékát az elkerülőnek az jelentheti, hogy a jobb infrastruktúra okán Egerbe betelepülő, vagy az ott bővítő vállalkozások munkahelyeket teremthetnek, amiből Nagytálya is profitálhat.
Nem mindenki örül Andornakon
Vámosi László szerint a Nagykert közelében lévő, nem régiben létesült lakóparkban élők ugyan nem fogadták örömmel ezt a megoldást, ám nekik is tudniuk kell, hogy a még korábbi tervek arról szóltak: a teljes elkerülő út nyomsávja ott haladt volna el ahol a Mezőkövesdről lejövő megy majd most, tehát a Maklár felől jövő forgalommal is számolniuk kellett volna. Az az út azonban az eredeti elgondolásokhoz képest a házaiktól távolabb került.
a cikk eredeti helye - heol.hu
A megyeszékhelyet az autópályával összekötő gyorsforgalmi, vagy – legalább a falvakat elkerülő – valamilyen gyorsító-tehermentesítő út megépítésének ügye azóta kérdés, amióta az M3-as Gyöngyöstől Füzesabonyig terjedő szakasza a kilencvenes évek közepére megépült. A tényleges építés megkezdése talán még soha nem volt ilyen közel.
Az M25-ös bekötő úttal kapcsolatos tulajdonosi döntésekről szóló előterjesztést a megyei jogú város közgyűlése csütörtöki, rendkívüli ülésén tárgyalta. Ez a napirend is azt igazolta, hogy az autópálya és az Eger közötti, a Maklárt, Nagytályát és Andornaktályát, de természetesen Kerecsendet is tehermentesítő közvetlen közúti kapcsolat tervezése olyan szakaszba érkezett, amire azt mondhatjuk: ebből már építés lesz.
Nem véletlen a sokakban még ma is élő kétkedés: legalább másfél évtizede már nem telik el úgy miniszteri, miniszterelnöki – legutoljára Orbán Viktor – látogatás a megyeszékhelyünkön, hogy ne ígérnék meg az utat. Ez utóbbi ígéret ráadásul rá is licitált minden korábbi elképzelésre, mert autópálya minőségű útról szólt.
Még a csütörtöki – gyakorlatilag az építés megkezdését lehetővé tevő, azaz bizonyos ingatlantulajdonok átadásáról szóló – döntést megelőzően idéztük fel az ellenzéki képviselő Földvári Győzővel azt a folyamatot, ami oda vezetett, hogy most már alighanem út lesz az ígéretekből. A DK-s politikus emlékeztetett arra, hogy volt idő, úgy az ezredforduló környékén, amikor az elkerülő út szerepelt napirenden. Ezzel a 25-ös főútról vették volna le az átmenő forgalmat, és vitték volna keleti irányba körbe Felnémetig. Idősebb olvasóink is emlékezhetnek arra a vitára, ami az elkerülő nyomvonalának kijelölése körül zajlott. Amiről pedig nem mindenkinek lehetnek emlékei, mert a hátterben zajlottak a történések: voltak „bennfentesek”, akik még olcsó földterületeket is vásároltak a várható nyomvonalon, a későbbi kisajátítás reményében. Ők persze bukták a jónak ígérkező üzletet.
Földvári Győző szerint a Medgyessy-kormány idején történt, hogy a hangsúly a bekötő útra tevődött át, az elkerülő pedig lekerült a napirendről. Ami az orbáni ígéret következtében megvalósulhat – bár írásos nyoma a képviselő szerint nincs még, hogy meg is épül, csak ígéretek vannak –, az mindenképp jó a városnak. Igazából persze akkor lehetne teljes az öröm, ha az Ipari Parkot is sikerült volna úgy bekapcsolni, hogy az onnan ki- és beáramló közúti forgalmat közvetlenül bekötik. Mert az a megoldás, ami most a tervekben szerepel, azt jelenti, hogy továbbra is kénytelenek lesznek használni a kamionok a Kistályai utat és a K2-t. Mindenesetre annak is nagyon kell örülni, ami lesz, mert úgy hírlik, hogy 2017-ben már át is adnák az utat.
A K2-es útra bekötő csomópont tervezett helyén még idén megjelenhetnek a munkagépek Fotó: Korsós Viktor
Nem véletlenül beszélt arról a napirendhez kapcsolódó hozzászólásában Martonné Adler Ildikó, hogy köszönet az Orbán Viktor vezette kormánynak, amiért nem csak ígérte, nagyon gyorsan tető alá is hozza az út tényleges megépítését.
Eger mellett egyébként a legtöbbet Andornaktálya profitálhat abból, ha megépül az M25. Vámosi László, a település polgármestere szerint az elkerülő út ügyében a folyamatok 2014 nyarától pörögtek fel érzékelhetően. Ettől kezdve kisebb-nagyobb megszakításokkal folyamatosan zajlottak a tervegyeztetések és tervzsürik a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. (NIF) budapesti székházában, amelyeknek rendszeres résztvevője volt.
– Községünk számára több eredményt is sikerült pluszban kiharcolni – tette hozzá a polgármester, majd sorolta is ezeket: a 2502-es (Andornaktályát Mezőkövesddel összekötő) útnak a község lakott területein kívül vezető csatlakoztatása az elkerülő úthoz. Ezzel a Mezőkövesd irányából érkező forgalom is az új útra terelődhet rá. A polgármester szerint ez egy plusz út, ami kizárólag Andornaktálya kérésére került be a projektbe. Egészen 2014 nyaráig még csak egy tanulmánytervet ígértek erre vonatkozóan a falunak. A tervegyeztető tárgyalásokon azonban következetes és elszánt képviselettel sikerült elérni, hogy a NIF a projekt részévé tegye ezt az „átkötést”.
– Másik eredmény, hogy a község egy csomópontot kap, ahol rá lehet majd hajtani az elkerülő útra. Forgalomszabályozási okok miatt ugyanis bizonyos távolságok kellenek, hogy egy ilyen útra ráhajthassanak. A mostani K2 után, amely a bevezető szakasz lesz, így az az első csomópontnak tekinthető, a mi falunkban lesz a következő csomópont a volt andornaki vasútállomás után a Gesztenyés felé menő úton az egykori dögkútnál. Tudomásom szerint Nagytályán és Makláron nem is lesz ilyen csomópont az említett forgalombiztonsági távolság hiánya miatt – mondotta Vámosi László, aki harmadik eredményként az „Olajosok útjának” átvezetését nevezte meg.
– Önkormányzatunk hosszú, kitartó tárgyalások után megszerezte a MOL-tól az Olajosok útját 2015 augusztusában. Az önkormányzati tulajdonba vételre azért volt szükség, mert magánutat nem lehetett volna a projekt részévé tenni. A 2015 őszi tervegyeztetések során sikerült elérni, hogy a NIF végül megépít majd ide egy alagutat, így az elkerülő túloldalán levő földek tulajdonosai az Olajosok útján az elkerülő út alatti alagúton elérhetik ingatlanjaikat. Elértük azt is, hogy épüljön zajvédő fal a 2502-es elkerülő szakasz faluközeli részein. Ez az út a Vízmű kutak védőtávolsága miatt a község Nagykert melletti lakótelepének házaihoz viszonylag közel megy majd (128 - 206 méter), az itteni szakasz mellé zajvédő falat telepítenek – hangsúlyozta a polgármester, aki szerint ütemesen folynak az ingatlan megszerzések, ha szükséges kisajátítások, ugyanis csak a földszerzések után kerülhet csak sor a kivitelezésre, ami az előrejelzések szerint az idei esztendő végén indulhat a 2502-en, a következő év elején pedig az M25-ös északi szakaszán. Jövő évben ilyenkor tehát várhatóan már munkagépek zajától lesz hangos Andornaktálya határa.
Két irányból indul az útépítés
A beruházás több ütemben valósul meg – tudtuk meg Vámosi Lászlótól, Andornaktálya polgármesterétől. Legelőször a 2502-es elkerülő épül meg, vele párhuzamosan pedig elkezdődik a 251-es (M25-ös) északi szakaszának építése Egertől az andornaki csomópontig. Ezután kezdődik csak el a déli szakasz kivitelezése az andornaki csomóponttól az M3-ig. Jelen pillanatban azt látni, hogy Andornaktálya vonatkozásában a folyamatok szépen haladnak előre. A NIF által megbízott ügyvédi iroda az érintett földtulajdonosokat megkereste és megindultak a tárgyalások a felek közt. A polgármesteri hivatalban biztosítanak helyet az egyeztetésekre, amelyen már eddig is nagyon sokan megjelentek. Amennyiben a NIF nem tudja egy megajánlott áron megvásárolni az adott ingatlant, kisajátításra kerül sor. Andornaktálya Községi Önkormányzat is határozott már néhány tulajdonában álló ingatlanról. A testület döntése alapján megállapodtak a NIF-fel.
Nagytályának is hozhat az út
Orosz József, Nagytálya polgármestere szerint az M25-ös megépítése ugyan a falut nem abban az értelemben érinti pozitív módon, mint Andornaktályát. Ott ugyanis hatalmas a leterheltsége az útnak, hiszen ráköt a Mezőkövesdről bejövő forgalom is. A 2501-es viszont nem átmegy Nagytályán, hanem gyakorlatilag elhalad mellette. Természetesen a főút mentén lévő házak tulajdonosai fellélegezhetnek: kisebb lesz a zaj a por. De az igazi hozadékát az elkerülőnek az jelentheti, hogy a jobb infrastruktúra okán Egerbe betelepülő, vagy az ott bővítő vállalkozások munkahelyeket teremthetnek, amiből Nagytálya is profitálhat.
Nem mindenki örül Andornakon
Vámosi László szerint a Nagykert közelében lévő, nem régiben létesült lakóparkban élők ugyan nem fogadták örömmel ezt a megoldást, ám nekik is tudniuk kell, hogy a még korábbi tervek arról szóltak: a teljes elkerülő út nyomsávja ott haladt volna el ahol a Mezőkövesdről lejövő megy majd most, tehát a Maklár felől jövő forgalommal is számolniuk kellett volna. Az az út azonban az eredeti elgondolásokhoz képest a házaiktól távolabb került.
a cikk eredeti helye - heol.hu
Már csak a kerékpárút hiányzik a tervből. Vagy lesz az is Maklár-Eger között?
VálaszTörlés