0

A „Füzesabony-Eger vasúti szárnyvonal” megépítése, létrejötte Eger városának régi  vágya volt. A vasútvonal 1872-ben történő átadása alapvetően megváltoztatta Eger  város közlekedési viszonyait. Az eredeti 1872-ben átadott vasútvonal az Eger patak   völgyében Észak-déli irányban helyezkedett el.  
Az eredeti pályaszakasz:  
Kezdőpontja a Pest – Miskolc vasúti fővonalon fekvő Füzesabony állomás, végpontja  Eger vasútállomása. A vasútvonal tengerszint feletti magassága folyamatosan  emelkedik Egerig. A gőzvontatású vasútvonal hossza 16,423 km. Nyomtávolsága: 1435  mm. Engedélyezett sebessége 30 km/h volt.
A vasútvonalat 1930-ban megerősítették az 1970-es években teljesen átépítették,  nagyobb sebességűvé tették, 1975-ben kiépítették a 25 kV-os felsővezetéki hálózatot.  1912-ben az egri borszövetkezet telepére Eger állomáson iparvágány létesült. 1927-ben  Andornaktályáról a Tufa Művek rt. andornaki telepére iparvágányt építettek. 1980-ban  Eger- Rendező pályaudvar vágányhálózatát csatlakoztatták a szárnyvonalhoz.  

Füzesabony 1869-ben épült állomása az 1891-ben elkészült Füzesabony–Debreceni  vonal által megnövekedett forgalmat nem tudta ellátni, ezért a régi mellé 1893-ban új  állomásépületet építettek. a Paff Ferenc által tervezett épületet a vasút 1989-ben  „VASÚTI MŰEMLÉK”- nyilvánította. Eger 1871-1872-ben épült indóházát 1937-ben  bővítették ki, két oldalszárnyat, új főbejáratot kapott az épület, kiszélesítették az  előtetős verandát. Az állomás két végén parkot építettek. Ezzel az állomásképpel  találkozhatunk napjainkban. 1990-1992-ben az emeleti részt újították fel, 1995-1996 ban új peronrendszert alakítottak ki. 

A megnövekedett teherforgalom ellátására 1980 ban megépült Eger- Rendező pályaudvar. Maklár régi állomásépülete is áll még,  lakóépületként funkcionál. 1977 év végére elkészült az új állomás és állomásépület, ezt  követőn Nagytálya vasúti megállóhelyet megszüntették.   

címlapfotó: Berán Dániel

forrás: eger.hu

Megjegyzés küldése

 
Top