0
Kisvasút a fennsíkon

A tanösvény névadója, Olasz-kapu egy sziklaátvágás, amit eredetileg a megtermelt erdei termékek leszállításának megkönnyítésére, az itt közlekedő teherszállító kisvasút pályája miatt alakítottak ki 1918-ban.
Nevét onnan kapta, hogy a szikla átvágását Thurzó Gáspár irányításával 18 olasz hadifogoly végezte.
Az első világháborúban 470 ezer olasz katona került az Osztrák–Magyar Monarchia fogolytáboraiba, közülük 18-an kerültek a Pallavicini őrgrófság területére, és dolgoztak itt.

Fotó: Fialovits Béla

1908-tól Wessely Károly osztrák iparmágnás volt a környék birtokosa, és az ő kezdeményezésére született meg a Szalajka-völgy–Tótfalusi-völgy kisvasútja, hogy a kitermelt fát könnyebben elszállíthassák. Szilvásvárad környéke később, 1913-tól 1948-as államosításig őrgróf Pallavicini Alfonz Károly tulajdona volt, és az ő idejében,
1920–21-ben építették tovább a kisvasutat a Kukucsó-hegytől az Olasz-kapun és a Virágos-sáron át az Őserdőig.
Ezt a szakaszt a Szalajka-völgyi vonallal egy siklópálya kötötte össze. A 468 méter hosszú, 210 méter szintkülönbséget áthidaló sikló gépháza ma is látható a Kukucsó-hegy aljában. A fennsíkon az 1940-es évekig közlekedett a teherszállító kisvonat, a vasút régi nyomvonala sok helyen ma is látszik.

bővebben az összeállítás, forrás eredeti helyén olvashatsz:

Megjegyzés küldése

 
Top