0
OKTATÁS | A régi szép időkben a tanulóvezető csak akkor mehetett ki a forgalomba, ha rutinból már sikeresen levizsgázott. Ma már ez nem követelmény, így előfordul, hogy a mazsolák nagy értékű autók között gyakorolják az Y-tolatást. Ez viszont a frászt hozza a kocsik tulajdonosaira.

Egy egri olvasónk panaszára néztünk szét a Vallon utcában ezen a napsütéses őszi napon, és úgy tapasztaltuk, hogy nem túlzott, amikor kisebb rutinpályának nevezte a társasházuk előtti útszakaszt és a környékbeli gépkocsi parkolókat. H. Lászlóné szerint a probléma egyre égetőbb, ezért megkeresték már a sajtót is, konkrétan az egyik nagy kereskedelmi televíziót, de ők még nem reagáltak. A probléma szerinte könnyen orvosolható lenne, mert a „Csebokszáriban”, az északi lakóteleptől nem messze van egy gyönyörű, minden tekintetben megfelelő és modern rutinpálya, ahol is a tanuló vezetők kedvükre gyakorolhatnának. Azonban ez a rutinpálya – a Hírlap munkatársának saját tapasztalata szerint is – időnként csaknem üres. Az oktatók szinte nem is használják.

Nincs könnyű dolga a tanulóvezetőket oktatóknak, ha megfelelő 
gyakorlati tudással szeretnék felvértezni a hozzájuk forduló leendő sofőröket. 
Fotó: Mediaworks

Megkérdeztük az egyik éppen ott gyakoroltató gépjárművezető-oktatót, aki – szigorúan neve elhallgatása mellett – hajlandó volt megosztani gondolatait olvasóinkkal. Ezek szerint igazából ő maga sem érti miért idegenkednek a kollégái, beleértve őt magát is, a komoly költségekkel létrehozott, és igen korszerű rutinpálya használatától. Pedig a havi négyezer forintot akkor is be kell fizetni a hatóságnak, ha egyáltalán nem veszik igénybe a tanpályát, és akkor sem kerül többe a használati díj, ha rendszeresen ide járnak.

Bevallása szerint ő maga is szívesebben viszi oktatottjait élesben a forgalomba. Ennek igen egyszerű oka van: az a tanulóvezető aki csak a steril, tanpályai körülmények között gyakorol, egészen biztosan leblokkol a forgalmi vizsgán.

– Egyértelmű volt a helyzet korábban, a jogszabályok komoly megváltozása előtt, hiszen fél évtizede még a tanulóvezető csak akkor volt kivihető az utcai forgalomba, ha előtte rutinból már sikeresen letette a vizsgát. Közel három éve azonban megváltozott a jogszabály. Bevallom, hogy engem is zavar, hogy a lakók csúnyán néznek időnként, ha gyakorlásképpen a házuk előtt állunk be két parkoló kocsi közé, bár én nem a „Csebokiba” járok oktatni – tette hozzá.

Közel 3 éve megszűnt a külön „rutin” vizsga

A „B” kategóriás képzésben a járműkezelési vizsga azaz az úgynevezett külön „rutin” vizsga 2012. január 1-jétől megszűnt és már az új forgalmi vizsga követelmények szerint kell minden tanulónak vizsgáznia, ha személygépkocsi kategóriából szeretne jogosítványt. A változás cél, hogy mindenki biztonságosan tudjon vezetni és ezt egyedül is alkalmazni. Ugyanúgy 9 óra maradt az alapképzés, és 20 óra a forgalmi oktatás, csak más feladatokkal. Az alap óra idején teljesített feladatokat nem kell bemutatni a vizsgabiztos előtt. A forgalmi vizsgán viszont az eddigi kettő feladat helyett négy feladatot kell végrehajtani.

H.-né szerint a Vallon utca 1-11. társasházban élőket már kifejezetten zavarja amikor az oktatók az épület előtt és oldalt lévő közterületi parkoló teljes hosszában, az ott álló, nagy értékű autók között rutinoztatnak, gyakoroltatják a két kocsi közé beállást, saroktolatást, parkolást.

– Előfordul, hogy egyszerre 3-5 tanuló kocsi, vizsga esetén – ami hétfőn, szerdán és pénteken van – akár nyolc is, itt manőverezik egyszerre a ház előtt. Az utca úgy néz ki, mint egy valódi rutinpálya. Nem csak arról van szó, hogy az embert időnként a frász kerülgeti, hogy a kocsiját megnyomja a még rutintalan tanuló, az is idegesítő bizony, hogy az embernek nincs helye, amikor hazaér, a saját háza elé beparkolni – fogalmazott a panaszos, aki elmondta: már próbáltak eljárni az ügyben különböző fórumokon, de azt a választ kapták, hogy az oktatók magánvállalkozók, oda viszik a tanulóikat, ahová akarják.

A „rutin” módosult, de a lényeg nem változott

A régi rutinvizsga az alábbi feladatok teljesítését követelte meg: bármilyen parkolás; megállás várakozás céljából; két autó közé állás; megfordulás egy ívben tolatás nélkül, illetve „U” megfordulás. Az új szabályozás szerint húzás alapján derül ki, hogy melyik feladatot kell végrehajtani 4 feladatcsoportból, ami a következő: parkolás merőlegesen előremenetben – jobbra, vagy balra; parkolás merőlegesen hátramenetben – jobbra, vagy balra; parkolás párhuzamosan – előre, vagy hátra; megfordulás – egy ívben („U”), tolatással két szegély között („Y”), tolatással kereszteződésben, vagy kapubejáróban („saroktolatás”)

Szerinte amikor a vizsgán „élesben” kell teljesíteni, már valamilyen szinten tudnak vezetni az oktatottak, gyakorolni pedig azért jöhetnek erre a városrészre, hogy majd a vizsgán ismerős terepen legyenek. Ez azonban nem változtat azon, hogy egy-egy autó megnyomott oldalának soha nincs gazdája, soha nem vállalja be az „elkövető”, hogy az ő tanulója volt aki a kárt előidézte.

– Nem állítom, hogy mindig a tanulók okozzák a sérülést, de a nagy számok törvénye alapján jó esély van arra, hogy ők is. Nagyon jó lenne, ha egyszer vége lenne ennek. Az autótulajdonosok már képtelenek biztonságos helyre parkolni. Az ablakon kinézve pedig idegtlépő látvány a sok tanuló manőverezése – tette hozzá a Vallon utcaiak nevében is.

Példaként említette a nagy bevásárló központokat, akiknek sikerült orvosolni ezt a problémát. Azok vezetői már korábban felszóllították a közlekedési hatóságot, hogy a parkolójuk nem rutinpálya, ne ott gyakoroljanak, ne vizsgázzanak ott, egyszóval kitiltották onnan a tanulóvezetőket.

heol.hu

Megjegyzés küldése

 
Top