Az érdeklődő természetbarátok megismerjék a hazánkban még működő keskeny nyomközű kisvasutakat, a nyomvonalaik melletti tájakat, tájegységeket, természeti értékeket.
A kisvasutak többsége hazánk értékes tájegységein halad keresztül. Nagy részük a hagyományos túraútvonalaktól távol esik.
Tájképi szépségeik kárpótlást nyújtanak az esetleges fáradozásért.
Heves megye:
• Felsőtárkányi ÁEV: Szikla-forrás-Varróház-Stimetzház
• Mátravasút: Gyöngyös-Őrlőmű-Lajosháza-Mátrafüred
• Szilvásváradi ÁEV: Lovaspálya, Szalajka-völgy-Fátyol-vízesés
Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút
A Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút menetrend szerint közlekedik május 1. és szeptember 30. között a Bükk-vidéken 4,8 km hosszú vonalon. Üzemeltetője az Egererdő Zrt. Ma kizárólag turisztikai célú személyszállítási feladatokat lát el.
Az első vonalat 1915-ben fektették le 760 mm-en, a fakitermelés szolgálata céljából, a megnövekedett szállítási igények miatt.
Elsőként a Felsőtárkány–Kisnádas–Petres közötti vonal épült meg, amely hamar kibővült a Varróház-Tótnólápa ággal. A vonalnak kapcsolata volt a felnémeti MÁV állomással, az elbontott Felsőtárkány-Felnémet szakasz töltésén ma kerékpárút található.
Ahogyan több hazai kisvasút esetén, itt is Trianon kedvezőtlen hatásai indították be a látványos fejlődést, mivel az ország faigénye okán a bükki kitermelés jelentősen megnövekedett. Emellett komoly szállítási igényt vetett fel a Felnémeti Hordógyár létrejötte, amely elhozta az Füzesabony–Eger-vasútvonallal történő összekapcsolódást Eger-Felnémet vasútállomáson. (A hordógyári vágányon történt a két vasútvonal egyik legkomolyabb balesete, amikor a nagyvasúti szerelvény összeütközött a kisvasúti mozdonnyal utóbbi kárára.)
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
Gyöngyös, Mátravasút
A fővárostól egyórányi autózásra található kisvasút két vonalon szállítja az utasokat: a Gyöngyös és Mátrafüred között húzódó sínpályán márciusban és áprlisban hétvégenként, húsvéttól november elejéig naponta, míg a Lajosházán át Szalajkaházhoz vezető vonalon márciustól novemberig hétvégéken, illetve június közepétől augusztus végéig szerdán, csütörtökön és pénteken is járnak a szerelvények.
A lajosházi vonal egy újabb szakaszának visszaépítése befejeződött, 2012 szeptembere óta immár a Szalajka-házig utazhatunk rajta.
A Mátravasúton menetrend szerinti vonatban is utazhatunk párnás (1. osztályú) kocsiban, ami a hazai kisvasutakon igazi különlegességnek tekinthető.
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
A Szilvásváradi Erdei Vasút
A kisvasút a méltán nemzetközi hírű bükki Szalajkavölgyben vezet, a szilvásváradi lovaspályától a Fátyolvízeséséig. Nem csak a legmeredekebb vonalvezetésű hazai kisvasút, de egyben a legforgalmasabb is.
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
forrás: kisvasut.hu, wikipedia.org
A kisvasutak többsége hazánk értékes tájegységein halad keresztül. Nagy részük a hagyományos túraútvonalaktól távol esik.
Tájképi szépségeik kárpótlást nyújtanak az esetleges fáradozásért.
Heves megye:
• Felsőtárkányi ÁEV: Szikla-forrás-Varróház-Stimetzház
• Mátravasút: Gyöngyös-Őrlőmű-Lajosháza-Mátrafüred
• Szilvásváradi ÁEV: Lovaspálya, Szalajka-völgy-Fátyol-vízesés
Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút
A Felsőtárkányi Állami Erdei Vasút menetrend szerint közlekedik május 1. és szeptember 30. között a Bükk-vidéken 4,8 km hosszú vonalon. Üzemeltetője az Egererdő Zrt. Ma kizárólag turisztikai célú személyszállítási feladatokat lát el.
Elsőként a Felsőtárkány–Kisnádas–Petres közötti vonal épült meg, amely hamar kibővült a Varróház-Tótnólápa ággal. A vonalnak kapcsolata volt a felnémeti MÁV állomással, az elbontott Felsőtárkány-Felnémet szakasz töltésén ma kerékpárút található.
Ahogyan több hazai kisvasút esetén, itt is Trianon kedvezőtlen hatásai indították be a látványos fejlődést, mivel az ország faigénye okán a bükki kitermelés jelentősen megnövekedett. Emellett komoly szállítási igényt vetett fel a Felnémeti Hordógyár létrejötte, amely elhozta az Füzesabony–Eger-vasútvonallal történő összekapcsolódást Eger-Felnémet vasútállomáson. (A hordógyári vágányon történt a két vasútvonal egyik legkomolyabb balesete, amikor a nagyvasúti szerelvény összeütközött a kisvasúti mozdonnyal utóbbi kárára.)
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
Gyöngyös, Mátravasút
A fővárostól egyórányi autózásra található kisvasút két vonalon szállítja az utasokat: a Gyöngyös és Mátrafüred között húzódó sínpályán márciusban és áprlisban hétvégenként, húsvéttól november elejéig naponta, míg a Lajosházán át Szalajkaházhoz vezető vonalon márciustól novemberig hétvégéken, illetve június közepétől augusztus végéig szerdán, csütörtökön és pénteken is járnak a szerelvények.
A lajosházi vonal egy újabb szakaszának visszaépítése befejeződött, 2012 szeptembere óta immár a Szalajka-házig utazhatunk rajta.
A Mátravasúton menetrend szerinti vonatban is utazhatunk párnás (1. osztályú) kocsiban, ami a hazai kisvasutakon igazi különlegességnek tekinthető.
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
A Szilvásváradi Erdei Vasút
A kisvasút a méltán nemzetközi hírű bükki Szalajkavölgyben vezet, a szilvásváradi lovaspályától a Fátyolvízeséséig. Nem csak a legmeredekebb vonalvezetésű hazai kisvasút, de egyben a legforgalmasabb is.
bővebben a wikipedian olvashatsz ...
forrás: kisvasut.hu, wikipedia.org
Megjegyzés küldése