0

A hirado.hu leporolta a Nemzeti Fotótár archívumát, így a szeptember 22-i európai autómentes napon szemet gyönyörködtető járműveket és a régi várost csodálhatjuk meg. 

Nézze meg Eger autós történetét tíz káprázatos fotón!


Eger, 1952. július 1. Ikarus 30-as típusú autóbuszokra szálnak fel az utasok a centenáriumát ünneplő Eger buszpályaudvarán. A távolsági buszok a líceumtól indulnak Heves vármegye egész területére. MTI Fotó/Magyar Fotó: Gink Károly



Eger, 1953. április 29. Az egri színház épülete, előtérben egy Pobeda személygépkocsi. MTI Fotó/Magyar Fotó: Járai Rudolf

Állandó kőszínháza 1904 óta van Egernek, terveit Légmán Imre és Bárány Géza mérnökök készítették. A színházavató díszelőadásra 1904. augusztus 20-án került sor. Az est díszvendége Gárdonyi Géza volt, aki külön erre az alkalomra írta a "Dobó István szelleme" című előjátékot. 1908-ban az épületbe költözött az első egri mozgófénykép vállalat, a mozi, amely a színházban tartotta előadásait. 1948-ban államosították a színház épületében üzemeltetett Palota mozit, majd 1949-ben a színház épületét is. Ettől kezdve a miskolci társulat játszóhelyeként és a mozi működési helyeként funkcionált 1955-ig. 1955. október 23-tól önálló társulattal rendelkező színház lett, ekkor vette fel a Gárdonyi Géza nevet. 1961-64 között felújították. 1967-ben társulat nélkül maradt, éveken keresztül újra a miskolciak telepítettek ide előadásokat. 1985-ben Szikora János rendező vezetésével első állomásként, egy fogadó színházi funkciót ellátó, bemutató, rendezési joggal rendelkező, társulat nélküli színház alakult meg. 1986 őszén Gali László került a színház élére, s kezdte meg az új, önálló társulat szervezését, mely 1987-ben be is mutatkozott. 1993-ban a színház fenntartását a Megyei Önkormányzat vette át a várostól. 1998-2000 között ismét felújították és kibővítették az épületet.



Eger, 1962. május 22. Nagy gondot fordítanak a műemlékekben gazdag Eger értékes, régi épületeinek megóvására. Az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség és a Városi Tanács évenként 1.2 millió forintot fordít a vár és ugyanennyi összeget a műemlék lakóépületek restaurálására. Az idén 10-12 lakóház és az ország legszebb barokk templomának, a Minorita templomnak restaurálását kezdik meg. A képen: a Széchenyi utca. MTI Fotó: Lajos György


Eger, 1967. november 11. Eger új, kétszintes MÁVAUT (Magyar Államvasutak Közúti Gépkocsiüzeme) buszpályaudvara esti fényben - a kocsiállásokban Ikarus 311-es és Ikarus 55-ös (farmotoros) autóbuszok. A köralakban elhelyezkedő kocsiállásokat középről, a minden irányból üvegezett forgalmi irodából figyelhetik. A háttérben a város, baloldalt a Szent Bernát ciszterci templom, jobboldalt a minorita Páduai Szent Antal-templom és távolban a Bükk-hegység vonulata. MTI Fotó: Kunkovács László


Eger, 1962. május 22. Nagy gondot fordítanak a műemlékekben gazdag Eger értékes, régi épületeinek megóvására. Az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség és a Városi Tanács évenként 1.2 millió forintot fordít a vár és ugyanennyi összeget a műemlék lakóépületek restaurálására. Az idén 10-12 lakóház és az ország legszebb barokk templomának, a Minorita templomnak restaurálását kezdik meg. A képen: a Kossuth Lajos utca a Ferenc-rendi templommal. MTI Fotó: Lajos György



Eger, 1962. május 22. Nagy gondot fordítanak a műemlékekben gazdag Eger értékes, régi épületeinek megóvására. Az Országos Műemlékvédelmi Felügyelőség és a Városi Tanács évenként 1.2 millió forintot fordít a vár és ugyanennyi összeget a műemlék lakóépületek restaurálására. Az idén 10-12 lakóház és az ország legszebb barokk templomának, a Minorita templomnak restaurálását kezdik meg. A képen: a Széchenyi utca. MTI Fotó: Lajos György



Eger, 1958. június 21. Az Egri Finomszerelvénygyár dolgozója hullámkartonba csomagol egy Berva robogót. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc


Berva robogó: 1957-ben elkészültek az első Berva prototípusok az Eger Felnémeti városrészében székelő Finomszerelvénygyárban, majd 1958-ban megindult a sorozatgyártásuk. A mopedek kétféle piros, kék és zöld színek mellett, háromféle kalapácslakk-fényezéssel (zöld, kék, szürke) készültek. A csíkozása aranyszínű (piros), piros (borsózöld és ezüst-kalapácslakk), vagy fehér (ezüst és kék kalapácslakk, illetve kék) volt. 1958-ig vastag csíkozást festettek a mopedekre, a későbbiekben áttértek a vékony csíkozásra. Végül a KGST határozata értelmében Magyarországon 1962-re be kellett szűntetni a robogógyártást. Ezért a Berva gyártása, illetve az akkor már szintén a Finomszerelvénygyárban készülő Panni gyártása is leállt. MŰSZAKI ADATOK Motor: VT50 jelzésű, egyhengeres, kétütemű, léghűtéses. Könnyűfém ötvözetből öntött henger, centrifugálöntésű persellyel. Furat 38mm, löket 43mm, lökettérfogat 48,8 ccm. Legnagyobb teljesítmény 1,5 Le/5400/min. Sűrítés 6,5. Egyfúvókás, tűszabályzós porlasztó. Gyújtás lendkerékmágnessel. Világítótekercs 6V/17W. Erőátvitel: Négylemezes, nyomórugós tengelykapcsoló, kétfokozatú, kézi kapcsolású sebességváltómű. Primer- és szekunderhajtás lánccal. Gumiméret 23-2.25 Felépítmény: Egycsöves, központi váz, sajtoltlemez elemekkel. Elsőkerék felfüggesztés rövid lengőkarral, csavarrugóval, 48mm-es rugóúttal. Hátsókerék felfüggesztés lengőkarral, teleszkópokkal, rugóút 54mm. Méretek, tömegek: Hosszúság 1770mm, tengelytáv 1130mm, magasság 1050mm, szélesség 577mm, nyeregmagasság 800mm (állítható). Üzemanyagtartály befogadóképessége 5,4 liter. Menetteljesítmények: Legnagyobb sebesség 45 m/h, utazósebesség 35 km/h.



Felnémet, 1960. augusztus 17. Az elkészült Berva elnevezésű segédmotorkerékpárokat (moped) rakja fel egy targoncára az Egri Finomszerelvénygyár dolgozója. MTI Fotó: Bartal Ferenc
Felnémet 1961-től Eger városrésze, 1971-ben a város központi belterületéhez is hozzácsatolták.



Eger, 1961. október 13. Férfiak állnak a szőlővel teli hordók mellett az Eger-Gyöngyösvidéki Állami Pincegazdaság feldolgozó üzeme előtt a szőlő felvásárlakor. Az egri termelőszövetkezetek közül a Rákóczi termelőszövetkezet (tsz) 7500, a Nagy József tsz pedig 2400 mázsa szőlőt ad át a pincegazdaságnak. MTI Fotó: Fehérváry Ferenc



Eger, 1962. augusztus 15. Forgalom egy belvárosi utcán, a háttérben a minorita templom tornyai. MTI Fotó: Lajos György


forrás: hirado.hu, MTVA Archívum

Megjegyzés küldése

 
Top