Kisvasutak Heves, Borsod és Hajdú-Bihar vármegyében
Az ország legtöbb táján, a nemzeti parkok többségének területén találunk kisvasutakat, amelyekkel kényelmesen felfedezhetjük házanánk zeg-zugos tájait. A jelenleg személyszállítást végző kisvasutak nyomvonalának többsége gazdasági céllal épült, faanyagot, bányászati termékeket szállítottak rajtuk. Majd amikor ez a funkció megszűnt, nem szedték fel a síneket és előbb-utóbb megindult rajtuk a személyszállítás a kirándulók nagy örömére.
A magyarországi kisvasutak többsége erdőgazdaság tulajdonában és üzemeltetésében van. Előre meghatározott menetrend szerint közlekednek, de lehetőség a vonatok kibérlésére is nagyobb csoportok vagy rendezvények (pl. születésnap, eskövő) esetén.
Szilvásváradi Erdei Vasút, Szilvásvárad – Heves vármegye
https://www.szilvasvarad.hu/szalajka-volgy/szilvasvaradi-erdei-kisvasut
Útvonal: Szalajkavölgy – Fatelep – Fátyol-vízesés – > Hossz: 4,5 km
A kisvasút a rengeteg látnivalót rejtő Szilvásváradról indulva a bükki Szalajka-völgyben vezet, a szilvásváradi lovaspályától a Fátyolvízesésig. Ez a legmeredekebb vonalvezetésű és a harmadik legforgalmasabb magyar kisvasút (a Gyermekvasút és a Lillafüredi kisvasút után). A csodálatos útvonalon a kisvasút megáll a Szalajka-Hlastónál, ahol az Erdészeti múzeum is található. Érdemes megnézni az ősember barlangját is.
Felsőtárkányi Erdei Vasút, Felsőtárkány – Heves vármegye
https://www.kisvasut.hu/index.php?rfa=169
Útvonal: Felsőtárkány – Stimeczház – > Hossz: 5 km
Az Egertől északra fekvő Felsőtárkány a Bükk nyugati kapuja. A kisvasút vonala mellett vadaskert, végállomásánál pedig egy hangulatos tanösvény található. A végállomástól 3 km-es sétával elérhető a Vöröskő-völgy végén gejzírszerűen felszínre törő, időszakosan működő Vöröskő-forrás.
Mátravasút, Gyöngyös – Heves vármegye
https://www.gyongyos-matra.hu/latnivalok/egyeb-2/matravasut/
Útvonal: Gyöngyös – Mátrafüred, Gyöngyös – Lajosháza – > Hossz: 18 km
A kisvasúton két vonalon utazhatunk. Mátrafüred felé borszőlőkkel beültetett kertek mellett haladva a kékestetői panorámában gyönyörködhetünk. Ha erre járunk érdemes felkeresni a Sástót is, ami hazánk legmagasabban fekvő tava.
A másik vonal a város végén a patak folyását követve északnyugati irányban Lajosháza-Szalajkaház felé halad. Különlegessége, hogy párnás, 1. osztályú kocsiban is utazhatunk.
Lillafüredi Állami Erdei Vasút, Lillafüred – Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
http://www.eszakerdo.hu/magyar/menu/erdvinfo_uj.htm
Útvonal: Miskolc – Papírgyár – Lillafüred – Garadna Hossz: 14 km
A lillafüredi kisvasút Magyarország egyik legszebb vonalvezetésű és leglátogatottabb kisvasútja. Meredek hegyoldalakban, völgyhidakon, alagutakon vezet keresztül. Miskolcról, a Diósgyőri vár közeléből indulva a Garadna völgyben, a Hámori-tó partján kanyarogva jutunk el a csodálatos Lillafüred látniválóihoz (Palotaszálló, vízesés, barlangok, függőkertek) és az újmassai őskohóhoz.
Pálházi Állami Erdei Vasút, Pálháza – Borsod-Abaúj-Zemplén vármegye
http://www.eszakerdo.hu/magyar/menu/erdvinfo_uj.htm
Útvonal: Pálháza – Kőkapu – Rostalló – > Hossz: 10 km
A zempléni hegyek között zakatoló, hazánk legkisebb lélekszámú városából, Pálházáról induló kisvasút a legrégebbi működő kisvasutak közé tartozik. A Kemence-patak egyre beszűkölő völgyében, hangulatos tájon halad. Kőkapu megállóhelyénél a kő kapu sziklájába vájt alagúton halad át, egy nagyszerű fekvésű vadászkastély alatt. Ugyanitt tanösvény és erdei pihenő várja a vonatozókat. A közelben található Füzérradványi Károlyi-kastély is megér egy látogatást.
Zsuzsi Erdei Vasút, Debrecen – Hajdú-Bihar vármegye
Útvonal: Debrecen-fatelep – Csereerdő – Sámsoni út – Hármashegyalja – > Hossz: 17 km
Debrecen város kezdeményezésére 1882-ben épült keskeny nyomtávú vasút. A város zaját hátrahagyva az erdőspuszták állat- és növényvilágát fedezhetjük fel akácosok, fenyvesek, tölgyesek között, melyeket szántóföldek, tanyák színesítenek.
Öreg-tavi kisvasút, Hortobágy – Hajdú-Bihar vármegye
http://www.hnp.hu/hu/szervezeti-egyseg/turizmus/hortobagy-halastavi-kisvasut
Útvonal: Hortobágy – Kondástó – > Hossz: 5 km
A hortobágyi Öreg-tavi kisvasút évtizedeken át a hortobágyi halastavakat szolgálta ki. A szerelvényekkel vitték be a haleledelt és hordták ki a kifogott halakat. Magyarország első nemzeti parkjában, a Hortobágyi Nemzeti Parkban 2007-ben indult meg a személyforgalom. Különösen értékes az itt fészkelő és átvonuló madárvilág.
Az összefoglaló eredeti helye, forrása: Kisvasutak Magyarországon
Megjegyzés küldése